Stjecanje prava na otpremninu

Pojam otpremnine

Otpremnina je novčana naknada koja se dodjeljuje radniku prilikom odlaska u mirovinu ili ukinuća radnog mjesta.

U nastavku članka moći ćete pročitati važne informacije koje karakteriziraju pojam otpremnine, kao i slučaj iz prakse.

Kada radnik ima pravo na otpremninu?

Da bi osoba stekla pravo na novčani iznos po osnovu otpremine mora se sukladno čl. 111. važećeg Zakona o radu FBiH ispuniti nekoliko uvjeta. Ti uvjeti su zaključen ugovor o radu na neodređeno vrijeme i da mu poslodavac otkazuje ugovor o radu nakon najmanje 2 godine neprekinutog rada (radnik dakako nema pravo na otpremninu ukoliko mu se ugovor otkazuje zbog kršenja radne obveze).

Najčešće radnik stječe pravo na otpremninu uslijed otkaz ugovora o radu zbog ekonomskih, organizacijskih i tehničkih razloga – npr. zbog smanjenja opsega proizvodnje unutar firme ili zbog teške financijske dubioze.

Visina otpremnine i kada radnik stječe pravo na otpremninu uslijed otkaza ugovora o radu

Visina otpremnine

Visina otpremnine se utvrđuje kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu ili ugovorom o radu. S tim da sukladno Zakonu visina otpremnine ne može biti manja od jedne trećine prosječne mjesečne plaće isplaćene radniku u posljednja tri mjeseca prije prestanka ugovora o radu, za svaku navršenu godinu rada kod tog poslodavca.

> PRIMJER: Radnik A.B. je kod poslodavca BMD d.o.o. u posljednja 3 mjeseca prije otkaza ugovora o radu ostvario prosječnu plaću u iznosu od 900,00 KM. Ukupno je kod spomenutog poslodavca radio 10 godina. Primjenom zakonskih odredbi njegova otpremnina ne može biti manja od 3.000,00 KM ( 1/3 prosječne mjesečne plaće radnika A.B. je 300,00 KM pomnoženo s 10 - kao brojem godina koliko je neprekidno proveo na radu kod poslodavca).

Ovdje govorimo o minimalnom – zajamčenom (zakonskom) iznosu otpremnine na koji radnik ima pravo.

Ugovorom o radu kao i pravilnikom o radu unutar pojedine firme, iznos otpremnine može biti utvrđen i u većem iznosu.

Ako poslodavac prekrši zakonske odredbe te ako odbije isplatiti radniku novčanu naknadu - otpremninu, tada radniku preostaje da svoja prava uspješno ostvari putem odvjetnika koji će podnijeti tužbu pred nadležnim sudom.

> RADNO PRAVO je jedno od glavnih područja u kojima naš odvjetnički ured djeluje.

> Iskustvo, stručno znanje i posvećenost klijentu faktori su uspješne zaštite vaših prava pred sudom ali i izvan njega.